PROGRAMUL ECO-SCHOOLS
CARE SUNT CEI 7 PAȘI?
Pasul 1: Comitetul Eco-Schools
Comitetul Eco-Schools este motorul din spatele procesului Eco-Schools și primul pas în a deveni o Eco-Școală. Comitetul conduce operațiunile Programului Eco-Schools. Indiferent de forma pe care o are, trebuie să îndeplinească scopurile enumerate mai jos:
- să se asigure că întreaga școală știe despre Programul Eco-Schools și aduce în atenție noutățile, în permanență⁏
- dezvoltă, implementează și monitorizează politica de mediu a școlii care abordează preocupările de mediu ale comunității școlare⁏
- preia conducerea în realizarea evaluărilor de mediu inițiale și ulterioare⁏
- se asigură că toți membrii comunității școlare (în special elevii) sunt reprezentați în procesul de luare a deciziilor⁏
- asigură o legătură între elevi, profesori, conducerea superioară, întreaga comunitate școlară, cât și comunitatea locală, integrarea programului în cadrul Planului de dezvoltare școlară
- elevi din fiecare clasă - este esențial ca elevii să aibă o reprezentare înaltă în cadrul comitetului⁏
- un membru al consiliului profesoral⁏
- alți profesori⁏
- un părinte sau un tutore⁏
- personal nedidactic, de ex. administratorul, contabilul sau medicul instituției⁏
- un reprezentant al comunității locale⁏
- un reprezentant al unei organizației locale de mediu.
Comitetele ar trebui să țină evidența deciziilor lor sub formă de scurte procese-verbale. Acestea ar trebui și să fie afișate pe Panoul Eco-Școală. Atunci când este posibil, punctele cheie ar trebui aduse în discuție la adunările școlare, precum și cu comunitatea. Ori de câte ori este posibil, se recomandă ca elevii să efectueze diseminarea de informații.
Pasul 2: Analiza de mediu
Școlile pot cuantifica mai întâi impacturile pe tema pe care lucrează (de exemplu, cantitatea de deșeuri pe care o produc și pe care o trimit către depozitul de deșeuri, cantitatea de hârtie consumată, cantitatea de energie electrică utilizată, cantitatea de deșeuri reciclate etc.) sau acoperă toate zonele în care școala poate avea impact asupra mediului, și anume:
- Gunoiul menajer
- Reducerea deșeurilor
- Curtea școlii
- Biodiversitatea
- Energia
- Apa
- Transportul
- Sănătate și bunăstare
Iată câteva etape pe care ar trebui să le urmați pentru a elabora un plan de acțiune de succes:
- Strângeți rezultatele analizei de mediu. Alegeți subiectele pe care doriți să le abordați, de ex. gunoiul din terenul unității. Decideți ce fel de acțiune puteți lua pentru a îmbunătăți aceste probleme.
- Decideți ce demersuri veți realiza pentru atingerea obiectivelor propuse. Asigurați-vă că este ceva pe care îl puteți monitoriza, de ex. dacă se abordează energia, demersul ar putea fi o reducere a facturilor la energie ale școlii.
- Negociați termenele pentru fiecare acțiune. Acțiunea țintă trebuie să fie realizată pe termen scurt, mediu sau mai lung?
- Decideți cine este responsabil pentru fiecare acțiune. Ori de câte ori este posibil, aceasta ar trebui să implice elevii.
- Includeți o secțiune pentru monitorizarea eventualelor costuri financiare pe care le puteți suporta cu activitățile propuse.
Pasul 4: Monitorizarea și evaluarea
Pentru a afla dacă atingeți cu succes obiectivele stabilite în planul de acțiune, trebuie să monitorizați și să măsurați progresul.
Pe lângă faptul că vă permite să evaluați succesul activităților propuse și să planificați orice tip de schimbări necesare, un proces de monitorizare continuă vă va ajuta să vă asigurați că interesul pentru acest program este menținut în întreaga școală.
Monitorizarea și evaluarea progresului activității Eco-Schools reprezintă o oportunitate excelentă de a încorpora legăturile curriculare (etapa 5 a Metodologiei Programului Eco-Schools), în special pentru disciplinele: matematică, informatică și engleză, precum și dezvoltarea altor abilități: rezolvarea de probleme, gândirea critică și lucrul în echipă.
Metodele de monitorizare pe care le folosiți vor depinde de obiectivele și criteriile de măsurare stabilite în planul de acțiune pentru subiectele pe care doriți să le analizați și vârsta și abilitatea elevilor și a altor persoane care o vor desfășura.
În unele cazuri, vor exista modalități ușoare și exacte de măsurare a progresului. Acestea pot include:
- măsurarea amprentei globale a școlii - un mod minunat de a produce date reale pentru a arăta cât de eficiente au fost acțiunile desfășurate. Acest lucru se poate face pentru una sau mai multe teme Eco-Schools, și anume: deșeuri, energie, transport și apă;
- citirea contoarelor și calcularea economisirii de energie a facturilor - pentru a arăta efectul acțiunii de economisire a energiei;
- cântărirea / numărarea cantității de gunoi sau a deșeurilor colectate pentru reciclare - pentru a arăta efectele inițiativelor de reciclare;
- fotografii înainte, în timpul și după realizarea activităților - pentru a arăta progresul inițiativelor;
- înainte și după evaluarea chestionarelor - pentru a arăta efectul dezvoltării biodiversității / școli;
- folosind chestionare și sondaje pentru a analiza opiniile / datele de înregistrare.
Ar trebui să li se acorde elevilor responsabilitatea pentru desfășurarea activităților de monitorizare ori de câte ori este posibil. Acest lucru va contribui la promovarea unui sentiment de apartenență asupra activității ecologice. De asemenea, Comitetul Eco-Schools ar trebui să se asigure că:
- rezultatele exercițiilor de monitorizare sunt afișate pentru toată lumea din școală (de exemplu, în grafice, diagrame);
- întreaga comunitate a școlii este ținută la curent cu progresele înregistrate în atingerea obiectivelor ecologice convenite, prin afișarea rezultatelor sau a cifrelor în desfășurare la panoul Eco-Schools sau prin celebrarea realizării unui obiectiv în cadrul ședințelor;
- datele sunt stocate în mod continuu, astfel încât atunci când aplicați pentru premiul Steagul verde, le puteți folosi ca parte a probelor.
Pasul 5: Curriculum
- realizarea rezultatelor de învățare necesare⁏
- îmbunătățirea experienței lor de învățare⁏
- să dezvolte atitudini informate⁏
- să dezvolte abilități de bază⁏
- transferul de competențe în zonele curriculare⁏
- să dezvolte conexiuni internaționale.
Limba română și limbile străine
- discutarea diferitelor aspecte ale problemelor de mediu⁏
- redactarea proceselor verbale în timpul întâlnirilor⁏
- scrierea scrisorilor către: politicieni, autorități educaționale, consilieri, lideri comunitari, editori de ziare, persoane de afaceri etc.⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Matematică
- proiectarea și efectuarea de sondaje
- colectarea rezultatelor și prezentarea lor prin grafice
- efectuarea calculelor matematice
- gestionarea finanțelor
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale
Religie
- conștientizarea faptului că mediul este un dar de care trebuie să se bucure întreaga umanitate⁏
- luând în considerare diferite modalități prin care copiii pot dezvolta simțul artistic al creației⁏
- conștientizarea faptului că acțiunile iresponsabile ale unei persoane pot avea un impact negativ asupra celorlalți⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Știinte Sociale
- citirea / realizarea hărților școlii și ale localității în scopul evidențierii locațiilor importante⁏
- înțelegerea modului în care oamenii interacționează cu mediul⁏
- utilizând fotografii, documente, precum și alte surse de informații pentru a afla cum s-au schimbat anumite locuri și stiluri de viață de-a lungul anilor⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Știintele Naturii
- făcând observații și colectând date despre o problemă de mediu⁏
- explorând diverse habitate și adaptările plantelor și animalelor care trăiesc în ele⁏
- investigând diferite materiale și modul în care sunt utilizate⁏
- monitorizarea consumul de energie, pierderea și conservarea⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Informatică
- folosirea de software pentru realizarea unor tabele (Excel etc.) în scopul organizării și prezentarea rezultatelor cercetării⁏
- folosirea de software pentru publicarea de rapoarte⁏
- folosirea de software pentru realizarea unor prezentări despre proiecte specifice⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Educație tehnologică
- proiectarea și construirea unui punct de separare a deșeurilor pe baza proprietăților variate ale diferitelor tipuri de deșeuri⁏
- proiectarea și realizarea unui compost al deșeurilor⁏
Educație plastică
- realizarea unor picturi și sculpturi pentru a înfrumuseța școala⁏
- crearea de postere, pliante, autocolante și insigne pentru a sprijini campaniile⁏
- organizarea de festivaluri de artă și expoziții care sărbătoresc progresul școlii în a deveni Eco-School⁏
- dezvoltarea unor tipuri de proiecte / realizarea de cercetări cu conexiuni internaționale.
Pasul 6: Informarea și implicarea
Un obiectiv cheie al Programului Eco-Schools este acela de a spori gradul de conștientizare generală a activităților de mediu - în întreaga școală și în comunitate - și pentru a vă asigura că se pot implica cât mai multe persoane.
Acțiunile nu trebuie doar să se limiteze la școală: de exemplu, elevii ar trebui să preia idei de acasă pentru a le pune în practică.
Implicarea comunității mai largi aduce o gamă largă de beneficii. Părinții, vecinii, întreprinderile locale și autoritățile locale pot fi surse de consiliere, informații, ajutor practic și asistență financiară.
De asemenea, aceste activități pot fi o oportunitate ideală de a crește profilul școlii în cadrul comunității prin producerea de buletine de știri către părinți, presa locală, ziua orașului etc. Comitetul Eco-Schools poate numi un grup de relații publice din echipă pentru a asigura o vizibilitate ridicată în întreaga școală și comunitate.
Una dintre cele mai bune modalități de implicare a întregii școli este organizarea unei „Zile (sau Săptămânii) de Acțiune", în mod frecvent la nivel întregii unități școlare. Acest eveniment este o oportunitate pentru toți cei din școală - elevii, profesorii și ceilalți membri ai personalului școlii - să se reunească pentru a atinge obiectivele stabilite în planul de acțiune. Zilele de acțiune au nevoie de planificare; atât pentru a aloca responsabilități, cât și pentru a vă asigura că toată lumea știe despre ele și ce anume trebuie realizat.
Cu toate acestea, implicarea zilnică a fiecăruia în activitățile ecologice ale școlii este esențială.
Activități cum ar fi reciclarea, economisirea energiei și a apei și a gradului de conștientizare a gunoiului pot fi un succes numai dacă toți sunt implicați în a le face.
Vă prezentăm câteva idei despre modul în care Comitelul Eco-Schools poate planifica diseminarea:
Implicarea întregii școli
- organizarea unei campanii electorale la nivel de școală pentru reprezentanții elevilor în cadrul Comitetului Eco-Schools⁏
- organizarea de ședințe școlare în timpul cărora potențialii reprezentanți ai elevilor pot explica de ce contestă alegerile⁏
- publicarea informațiilor colectate în timpul analizei de mediu pe panoul Eco-Schools. Întreaga comunitate școlară poate fi informată periodic cu privire la progresele înregistrate în abordarea obiectivelor stabilite⁏
- organizarea de investigații la nivel școlar pentru a obține informații despre starea mediului școlar⁏
- organizarea în mod frecvent de adunări pentru a lansa activități Eco-Schools și pentru a comunica orice fel de progres. Copiii pot fi încurajați să utilizeze diverse metode de prezentare (de exemplu, momente artistice, muzică, prezentări PPT) pentru a face comunicarea mai eficientă⁏
- publicarea de informații referitoare la activitățile Eco-Schools pe site-ul unității școlare⁏
- organizați un concurs la nivel școlar pentru formularea și proiectarea Codului Eco⁏
- organizarea unui eveniment anual Eco-Schools, în cadrul căruia întreaga școală poate sărbători succesul obținut în cursul anului.
Implicarea comunității
- elaborarea unui buletin informativ care să țină în mod regulat părinții actualizați despre procesul Eco-Schools. Duplicate ale buletinului informativ pot fi trimise și altor membri ai comunității (de exemplu, consiliu local, primărie, întreprinderi locale)⁏
- trimiterea de scrisori către întreprinderile locale care solicită sprijin pentru inițiative⁏
- abordarea persoanelor cu resurse din comunitate pentru a vizita școala în scopul unei discuții sau pentru a oferi ajutor în anumite sarcini⁏
- realizarea unor comunicate de presă care au ca scop popularizarea activităților Eco-Schools, rezultatele cercetărilor și al reușitelor⁏
- organizarea unor sondaje la nivel comunitar pentru a obține informații despre problemele de mediu care sunt în mare parte relevante⁏
- diseminarea Codului Eco al școlii în cadrul comunității⁏
- invitarea unor persoane din comunitate pentru a participa la evenimentul de sărbătorire Eco-Schools.
Codul Eco trebuie să enumere principalele obiective ale planului de acțiune, care să acopere acțiunile reale pe care elevii cât și restul școlii intenționează să le realizeze. Este esențial ca elevii să joace un rol-cheie în elaborarea Codului Eco, deoarece acest lucru le va da un sentiment sporit de responsabilitate asupra valorilor pe care le reprezintă Codul Eco.
Conținutul Codului Eco trebuie revizuit în mod regulat pentru a se asigura că acesta continuă să reflecte scopurile și obiectivele Eco-Schools.
Formatul Codului Eco este realizat în funcție de alegerile școlii. Ar putea fi o afirmație sau, pentru cei mici, o poezie, un cântec. Formatul trebuie să fie adecvat vârstei / abilității elevilor în cauză.
Codul Eco trebuie afișat în mod vizibil în întreaga școală; adică în toate sălile de clasă, în holuri, pe panoul Eco-Schools și în cancelarie. Codul Eco ar putea fi pus la dispoziția presei locale și a publicului larg.
Steagul Verde