Familiarizarea copiilor, părinţilor, autorităţilor locale cu proiectul, scopul şi modalitatea lui de derulare, apelând la o formă atractivă de desfăşurare;
Stimularea interesului copiilor pentru a învăţa experienţial, uşor, distractiv şi molipsitor, în vederea luării unor decizii cu privire la hrana sănătoasă;
Reflectarea ȋn media sau alte materiale:
Ziarul Monitorul de Suceava, din 4.12.2015 art. „Proiect european lansat la Grădiniţa „Ţăndărică” Suceava”, pag.10 jos (inclusiv Monitorul online)
Ziarul Crai Nou (cotidian independent Suceava), din 10.12.2015, art. „Poftă de bucate ce dau sănătate”- campanie de amploare la Grădiniţa „Ţăndărică” din Suceava, pag.6;
În revista grădiniţei „Lumea lui Ţăndărică”, va fi popularizat acest eveniment ulterior, deoarece apariţia acestei publicaţii este bianuală.
Descrierea activităţii:
Cadrul general al activităţii a fost creat prin organizarea ambientului: Expunerea logo-ului M.R şi a siglei proiectului; Plasarea unui alfabet al vitaminelor şi a unor ghirlande decorative de sezon; Realizarea unei expoziţii tematice cu lucrări confecţionate din deşeuri textile furnizate de GEC Bucovina, preluate de la societatea „TEXVAL” în cadrul unui proiect norvegian. Exponatele au fost bi sau tridimensionale. Ele au fost realizate de preşcolari, educatoare şi părinţi. Expoziţia a fost denumită „Natură şi bucătărie”. Cu jumătate de oră înainte de începerea propriu-zisă a activităţii, părinţii au amenajat împreună cu cadrele didactice, pe echipe, standuri cu mâncare sănătoasă preparată în casă. Fiecare echipă şi-a ales anterior, pe bază de negociere cu preşcolarii, un nume sugestiv, cu rezonanţă alimentară, precum: „Yami, Yami”, „Papă Tot”,”Mărul înfometat”, „Dovlecei dolofănei” etc.
Activitatea a cuprins următoarele etape:
Au fost primiţi invitaţii şi conduşi într-o altă încăpere, până la sosirea lor integrală. În acest timp, părinţii participanţi s-au plasat în spatele standurilor şi apoi i-au întâmpinat pe partenerii educaţionali în sala de festivităţi a grădiniţei. A urmat cuvântul de deschidere din partea directorului unităţii.
Coordonatorul activităţii a dirijat atenţia tuturor celor prezenţi asupra oportunităţii derulării proiectului european de către unitatea şcolară, făcând legătura cu alte activităţi şi proiecte derulate anterior pe aceeaşi temă, dar de o mai mică amploare. Discursul s-a bazat pe proiectarea unui scurt filmuleţ despre comportamentele alimentare în familie, care a adus în prim plan problema necesităţii unei bune informări, precum şi a alegerilor oportune pe care le pot face în primul rând adulţii, ca model comportamental pentru copii.
A urmat prezentarea în linii mari a proiectului M.R (denumire, ţările participante, numărul de şcoli din România, coordonatorul la nivel naţional - CCDG -, scopul şi obiectivele proiectului);
Pe ritmuri muzicale, au intrat cei mici, însoţiţi de d-nele lor şi s-au aşezat pe echipe în dreptul standurilor cu bunătăţi, alături de părinţii lor; La acest moment s-au prezentat invitaţii şi expoziţia „Natură şi bucătărie”, ca parte integrantă a activităţii;
Copiii au rezistat uşor tentaţiei culinare, pentru că atenţia lor a fost concentrată asupra unui dialog despre Dl Hamster, pe baza scrisorii „primite” de la acesta.
Atenţia copiilor a fost dirijată imediat spre mâncărurile preparate. La întrebarea adresată de coordonatorul activităţii despre cum reacţionează ei atunci când văd asemenea bunătăţi sau le este poftă de ceva, copiii au răspuns „Yami, Yami”, „O, ce delicios!” sau „Neam, neam”. Răspunsul lor a constituit pretextul pentru reluarea filmului adresat lor cu hamsterul mâncăcios, care rulează pe o melodie în care singurele cuvinte sunt „neam, neam”, dar care corelată cu imaginile înveselesc şi stimulează pofta de mâncare.
A urmat prezentarea pe echipe, de către unul sau mai mulţi preşcolari desemnaţi ca reprezentanţi, a standurilor şi preparatelor, subliniindu-se faptul că au fost făcute în casă, de către părinţi şi bunici din componente alimentare alese şi gătite cu grijă, naturale, gustoase, achiziţionate din zona noastră sau luate din propria gospodărie. Copiii au precizat cu naturaleţe rolul lor în pregătirea unora dintre bucate, ca parte a echipei din bucătăria casei. Au enumerat preparatele standului şi exponatele care îi atrag cel mai mult.
A urmat vizitarea standurilor şi degustarea produselor;
La final, musafirii şi-au exprimat aprecierile şi încrederea în reuşita proiectului. L-au întâlnit şi l-au admirat pe D-l Hamster (mascota proiectului).
Ultima parte a activităţii de lansare a proiectului s-a desfăşurat în curtea grădiniţei şi a constat în următoarele momente:
Plantarea festivă a unui măr, sub denumirea oficială de „Pomişor al alimentaţiei sănătoase”; Cu toate că vremea nu a fost cea mai potrivită pentru o plantare, pomişorul – vedetă a fost adus în curtea grădiniţei cu fast, împodobit cu baloane cu heliu, care au zburat la o adiere mai puternică de vânt. În cele din urmă şi-a găsit locul şi a fost plantat sub privirile încurajatoare ale copiilor, părinţilor şi invitaţilor.
Au fost împărţite 500 de mere de Fălticeni copiilor (atât preşcolari ai grădiniţei cât şi fraţilor mai mici sau mai mari ai acestora) prezenţi la eveniment;
Rezultate obţinute, impact, impresii ale participanţilor:
participare de amploare a tuturor categoriilor de persoane vizate;
implicarea extraordinară a părinţilor, atât în confecţionarea de lucrări din deşeuri textile pentru expoziţia tematică „Natură şi bucătărie”, cât şi în gătirea în casă a unor preparate (care au devenit exponate admirate şi gustate cu poftă), dar şi amenajarea standurilor „cu bunătăţi”;
Prin această activitate a ieşit în evidenţă:
- dorinţa adulţilor de a fi implicaţi activ în viaţa grădiniţei, competitivitatea şi bucuria pe care aceştia au manifestat-o cu acest prilej, dorinţa de a face echipă cu cei mici şi profesorii lor;
- plăcerea, curiozitatea şi satisfacţia copiilor de a participa la activităţi interactive, care promovează învăţarea cu ajutorul gătitului;
- bucuria petrecerii timpului împreună cu proprii părinţi sau bunici, într-o activitate dedicată celor mici, dar care îi sensibilizează şi pe cei mari;
Impresiile au fost dintre cele mai bune. Toţi participanţii „au savurat” activitatea, s-au relaxat şi au petrecut un timp de calitate împreună. Au învăţat cât sunt de importane: calitatea produselor alimentare, modul şi locul de preparare, prezentarea bucatelor, bucuria de a mânca împreună.
Merita să observi în etapa pregătirii activităţii cum mămicile dezvăluiau surprizele culinare, cum se deplasau pentru a vedea ce a pregătit una sau alta dintre echipele „adverse”, cum rămâneau impresionate de ceea ce vedeau şi regretau că nu s-au străduit şi mai mult decât au făcut-o. Ce au pregătit? Ar putea fi o listă de cel puţin două pagini: sarmale, salate de de toate felurile, ciorbă de sfeclă roşie, colac copt de bunica, fresh de fructe sau legume proaspete, plăcinte, prăjituri, sandwiciuri haioase, murături, compoturi, mere coapte, peşte pe pat de legume, etc.
O surpriză a fost şi pentru partenerii invitaţi care n-au ştiut de la început decât tema şi scopul întâlnirii şi care au rămas uimiţi de demersul întreprins. S-au bucurat şi au fotografiat tot timpul. Au pus întrebări nenumărate despre modul în care am accesat proiectul, despre cum am fost selectaţi ca unitate şcolară, paşii proiectului, prezenţa D-lui Hamster, etc.
Copiii au fost cei mai câştigaţi: s-au distrat, s-au bucurat şi au mâncat cu poftă şi pe săturate la grădiniţă, mâncare de cea mai bună calitate, pregătită de familiile lor acasă.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a gestiona autentificarea, navigarea și alte funcții. Prin utilizarea site-ului nostru web, sunteți de acord că putem plasa aceste tipuri de cookie-uri pe dispozitivul dvs.
Ați refuzat cookie-urile. Această decizie poate fi inversată.
Ati permis introducerea cookie-urilor pe computer. Această decizie poate fi inversată.
Despre CCDG
CCDG este o organizaţie neguvernamentalǎ ce furnizează programe educaţionale de calitate, în scopul unui mediu sustenabil.
Obiectivul nostru este de a oferi programe care promovează relaţii durabile între copii, adulţi şi mediul înconjurător, realizând că educaţia eficientă trebuie să se extindă dincolo de sala de clasă şi că principiile de ecologie, justiţie şi egalitate trebuie să fie evidente la toate nivelurile societǎţii.
Ne gasiti si pe:
Contact CCDG
CENTRUL CARPATO-DANUBIAN DE GEOECOLOGIE
Str. Barbu Lăutaru, Nr. 8, BL. 23, SC. B, Parter, AP. 56, sector 1, Bucureşti
RELAŢII DIVERSE VOR FI SOLICITATE PRIN:
e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a gestiona autentificarea, navigarea și alte funcții. Prin utilizarea site-ului nostru web, sunteți de acord că putem plasa aceste tipuri de cookie-uri pe dispozitivul dvs.