MĂNÂNCĂ RESPONSABIL ÎN LECȚIILE DE DIRIGENȚIE & EXPOZIȚIE CU DEGUSTARE DE PRODUSE CULINARE DIN BUCOVINA
Miercuri, 22 noiembrie 2017, orele 13.00, în sala C.D.I., de la Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi Rădăuți, a avut loc activitatea de Training cu profesorii dirigințI, cu tema: MĂNÂNCĂ RESPONSABIL ÎN LECȚIILE DE DIRIGENȚIE & EXPOZIȚIE CU DEGUSTARE DE PRODUSE CULINARE DIN BUCOVINA, slogan: RĂDĂUȚIUL ORAȘ ROMÂNESC DE CONSUMATORI RESPONSABILI ȘI INTELIGENȚI!
Activitatea de formare face parte din planul cadru de acțiune al Proiectului European Mănâncă Responsabil, pentru acest an școlar, de la cele trei unități școlare partenere: Grădinița cu Program Prelungit Micul Prinț, Școala Gimnazială Bogdan Vodă și Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi, din Rădăuți.
La activitate au participat 45 cadre didactice, peste 60 preșcolari, elevi de gimnaziu și liceu, managerii unităților școlare, 7 cadre didactice de la Colegiul Tehnic Rădăuți, reprezentanți ai părinților, mass-media locală și județeană.
Scopul acțiunii a fost formarea cadrelor didactice pentru realizarea de aplicații practice în cadrul orelor de diriginție și, nu numai, în cadrul Proiectului European Mănâncă Responsabil.
Obiectivele urmărite au avut în vedere:
-
Înțelegerea importanței achiziționării de alimente care provin de la distanțe cât mai mici (încurajarea producătorilor locali/regionali; implicit încurajarea dezvoltării economiei locale/ regionale);
-
Conștientizarea elevilor, părinților, adulților în general, privind alimentația responsabilă; Să se consume fructe și legume adecvate sezonului;
-
Să nu se mai cumpere cantități mari de produse alimentare pentru a nu mai arunca mâncarea;
-
Să se consume, mai ales, hrana în stare proaspătă;
-
Încurajeze consumului de hrană puțin procesată; Consumarea hranei pregătită acasă;
-
Reducerea resturilor/ deșeurilor alimentare și valorificarea deșeurilor menajere;
-
Conștientizarea consecințelor ce decurg din standardizarea produselor alimentare.
Activitate a început prin spargerea gheții de preșcolarii de la grupa mare de la GPP Micul Prinț Rădăuți, care ne-au încântat cu momentul, emoționant, pregătit special pentru promovarea consumului responsabil de alimente, fructe și legume.
Formarea a continuat cu aplicații/ exerciții practice: 1. Procesul măr & banană (prof. Liviu Hatnean și Elena Ancuța Balan); 2.Sustenabilitatea mediului (prof. Cornelia Hatnean); 3. Originea fructelor și legumelor (prof. Nicoleta Mitrofan); 4. Cum te simți? (prof. Elena Ancuța Balan).
La aplicațiile practice au participat cadre didactice și elevi din cele șase grupe formate inițial. Aceste exerciții s-au desfășurat sub formă de concurs și dezbateri. La dialogul inițiat de organizatori au fost lansate ideile de: *consum responsabil; *necesitatea responsabilizării membrilor comunității în procurarea de produse locale, de sezon, puțin procesate, de la producătorii locali; *prepararea hranei în gospodăria proprie; *limitarea excesului de alimente procurate și preparate; *necesitatea reciclării ambalajelor.
În cadrul dezbaterilor s-au prezentat rețete pentru produsele alimentare prezentate în expoziția de alimente și fructe; propuneri pentru diverse tipuri de sandwich-uri responsabile pentru pauza mare.
S-au mai prezentat, succinct, încă trei aplicații practice care pot fi realizate în cadrul orelor de diriginție: *Coșul săptămânal de alimente în diferite țări; *Ordinea sustenabilității pentru mediu a unor produse alimentare; *Calculul amprentei ecologice.
În partea a doua a activității, cei 50 de elevi, de la clasele a XI-a C și D, de la Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi, au pregătit o expoziție cu degustare de produse alimentare pregătite de ei în gospodăriile proprii. Nici fructele și sucul de fructe nu au lipsit din prezentarea acestora. Toate produsele au fost degustate și rețetele dezbătute și apreciate de toți participanții la activitate.
Activitatea a fost trasă sub condei de către prof. Marcel Liviu Ungurean, care a avut, ca la fiecare intervenție, catrene cu rime despre Proiectul European Mănâncă Responsabil.
La sfârșitul activității participanții au lăsat câteva impresii:
*O activitate educativă cu un impact deosebit asupra formării comportamentului și deprinderilor alimentare ale elevilor, și nu numai.
* Proiectul cu cele mai multe activități, a cărui finalitate va însemna o educație alimentară de calitate pentru toți participanții.
* O activitate educativă, antrenantă și pozitivă. Sper să aveți continuitate, prin activitățile de diriginție la clase.
* Felicitări. Activitate prin care iețim din tiparele clasice a lecției de diriginție.
* O activitate interesantă și utilă tuturor cadrelor didactice, dar în special în favoarea educației elevilor.
* A fost o activitate interesantă, interactivă, care am fi fericiți să se repete mai des și la orele de diriginție, mai ales, pentru plăcerea de a face mâncare impreună, de a realiza un schimb de rețete și trucuri alimentare.
* A fost o activitate foarte interesantă, simpatică, antrenantă. Produsele alimentare pregătite au fost apetisante. Sunt mândră că am participat la astfel de activitate. Excelent ar fi ca această activitate să se rostogolească în orele de diriginție de la clasă.
* Activitate motivațională care va schimba multe vieți. Felicitări pentru o activitate cu mare impact asupra tinerilor și nu numai.
* Apreciem încercarea de schimbare în educația pentru alimntație.
* Activitățile din cadrul acestui proiect sunt binevenite, deoarece ne stimulează regimul de viață, hrană și tot ce ține de sănătatea noastră. Adevărat că acest proiect poate schimba mentalitatea celor care se încăpățânează să nu țină cont de raportul cantitate/ calitate/ preț/ sustenabilitatea mediului.
* Activitatea a fost una care, consider eu că, ar trebui să stimuleze ceva în gândirea elevilor și adulților și să schimbe ceva în viața noastră. Astăzi mi-au fost deschiși ochii în ceea ce privește alimentația. Mi s-a răspuns la permanentele întrebări: Cum, ce și cât trebuie să mănânc!
Au consemnat, prof. Cornelia și Liviu Hatnean